فرهنگی هنری

توسعه دادن شنوایی موسیقی برای تقویت استعداد موسیقی

یکی از ارزشمندترین کارهایی که می توانید به عنوان یک نوازنده انجام دهید این است که مهارت های شنیداری خود را با تربیت شنوایی بهبود بخشید. صرف زمان منظم برای توسعه شنوایی موسیقی، مهارت های شما را به عنوان یک نوازنده سریع ردیابی می کند.

وقتی شروع به یادگیری موسیقی کردم، در واقع تمرین گوش انجام ندادم. در عوض، وقتم را صرف یادگیری تئوری موسیقی کردم و سعی کردم آن را در نوازندگی خود بگنجانم. تنها پس از اینکه با سازم پیشرفت کردم، در گروه‌های بیشتری نواختم و موسیقی خودم را تولید کردم، متوجه شدم که با ناتوانی در بهبود مهارت‌های شنیداری‌ام چه آسیبی به حرفه موسیقی‌ام وارد می‌کنم. اکبر گلپایگانی

به آهنگ های داخل یک آهنگ گوش دهید

یک آهنگ از تعداد زیادی آهنگ مجزا تشکیل شده است که روی هم چیده شده و با هم ترکیب شده و آهنگ نهایی را تشکیل می دهند. قبل از اینکه به این مرحله برسد، آهنگ در نمای جلسه یک DAW (ایستگاه کاری صوتی دیجیتال) دستکاری می‌شود تا ساختار و چیدمان مرتب شود. در اسکرین شات زیر می توانید ببینید که این چگونه به نظر می رسد و چگونه شکل کلی مسیر را تشکیل می دهد.

قبل از اینکه بتوانید از تمام قسمت های مختلف آهنگ که همزمان در حال پخش هستند آگاه شوید، کمی تمرین لازم است. اغلب صداهایی که می شنوید نتیجه چند ساز هستند که همگی یک چیز را می نوازند. یادگیری بیشتر در مورد تولید موسیقی به شما کمک می کند یاد بگیرید که چه زمانی این اتفاق می افتد، اگرچه گاهی اوقات تشخیص آن غیرممکن است. فردی مرکوری

وقتی تمرین گوش دادن از نزدیک به یک آهنگ را انجام می دهید، با تمرکز روی یک صدا شروع کنید و آن را برای کل آهنگ گوش دهید. طبل ها چه زمانی متوقف می شوند؟ کی دوباره شروع می کنند؟ آیا گیتارهای متعددی در زمان های مختلف کارهای متفاوتی انجام می دهند؟ صدای سینت در طول زمان چگونه تغییر می کند؟

نوازندگان واقعی ساز خود را کوک می کنند

هنگامی که برای تمرین می نشینید، مطمئن شوید که ساز شما به هم متصل است. با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که ساز شما چگونه باید باشد. گوش شما رشد می کند و می توانید نت هایی را که کمی صاف یا کمی تیز هستند تشخیص دهید. اگر در حال تمرین با سازهایی هستید که از کوک خارج شده اند، در نهایت گوش خود را گیج می کنید زیرا هر بار که آن را می نوازید صدای آن متفاوت خواهد بود.

هنگام بازی آواز بخوانید

هر چه زمان بیشتری را با ساز خود بگذرانید، بیشتر آشنا خواهید شد. در نهایت، متوجه خواهید شد که می توانید دقیقا همان چیزی را که در ذهن خود می شنوید، بر روی ساز خود بنوازید. شما می‌دانید که برای رسیدن به صدا یا ملودی مورد نظرتان، نه آن چیزی که انگشتانتان در نهایت انجامش دادند، انگشتانتان را کجا قرار دهید و از چه تکنیک‌هایی استفاده کنید. آواز خواندن چیزی که می نوازید راهی عالی برای توسعه مهارت های شنیداری و بهبود آشنایی شما با سازتان است. این کمک می کند آنچه را که در سر شما می گذرد با آنچه در دستان شما می گذرد پیوند دهید.

وقتی می‌خوانیم، دهانمان را باز می‌کنیم و آهنگی که به آن فکر می‌کردیم بیرون می‌آید. هیچ چیزی بین فکر شما و موسیقی که خلق می کنید وجود ندارد. با این حال، هنگامی که یک ساز را می نوازید، حلقه دیگری در زنجیره وجود دارد. اگر دقیقاً ندانید وقتی انگشتانتان را در یک مکان خاص قرار می دهید چه اتفاقی می افتد، توانایی خود در برقراری ارتباط با آنچه در ذهنتان می شنوید محدود خواهید شد. این امر به ویژه برای سبک هایی مانند جاز که به شدت بر بداهه نوازی تکیه دارند بسیار مهم است. با زمزمه کردن ملودی های آهنگ هایی که یاد می گیرید یا خطوطی که هنگام بداهه نوازی می سازید، خواندن آنچه را که می نوازید، تمرین کنید.

فواصل فقط قطعاتی از آهنگ ها هستند

هر ملودی از فواصل زمانی تشکیل شده است، بنابراین توانایی شنیدن و تشخیص فواصل مختلف نقش مهمی در بهبود مهارت های شنیداری ما دارد. تعدادی اپلیکیشن آموزش گوش برای iOS و اندروید وجود دارد که می توانید از آنها برای تمرین مهارت های شنیداری خود استفاده کنید. اگرچه، من ساده‌ترین روش را پیدا کرده‌ام این است که ملودی آهنگی را که قبلاً می‌شناسید، بگیرید و آن را با یک فاصله زمانی مرتبط کنید. به عنوان مثال، فاصله یک اکتاو کامل، شروع ملودی آهنگ “Somewhere Over The Rainbow” است.

همه چیز در مورد آن بیس

یک راه عالی برای بهبود گوش موسیقی، تمرین گوش دادن و نواختن همراه با خط بیس یک آهنگ است. لازم نیست که یک گیتار باس در حال نواختن باشد، می توانید این کار را با هر آهنگی از بتهوون تا بیبر تمرین کنید. همچنین مهم نیست که چه سازی را می نوازید، کلید گوش دادن و تکرار آنچه می شنوید است. باس مسئول ایجاد هارمونی زیرین است، بنابراین با یادگیری آنچه که بیس در یک آهنگ انجام می دهد، به طور غیرمستقیم دانش و درک خود از پیشرفت آکورد و توانایی خود را برای شنیدن آنها در متن آهنگ بهبود می دهید. هنگامی که خط بیس را دریافت کردید، می توانید شروع به گوش دادن به کیفیت آکورد (چه آکوردها ماژور یا فرعی) کنید و سعی کنید آکوردهای آهنگ را بفهمید. بعد از اینکه فکر کردید آنها را دارید، یک نمودار آکورد را به صورت آنلاین جستجو کنید و ببینید چقدر دقیق بودید. اگر قبلاً این نوع کارها را انجام نداده اید مطمئن شوید که با یک آهنگ آسان شروع می کنید.

آهنگ را روی ساز خود بخوانید

یکی دیگر از تغییرات می تواند در کنار ملودی آوازی یا خط اصلی آهنگ پخش شود. ملودی‌های آوازی اغلب خیلی پیچیده نیستند و به راحتی می‌توان آنها را همراه با ساز خود نواخت. شما می توانید با خواندن ملودی در حین بازی، دو پرنده را با یک سنگ بکشید. اگر بتوانید کلید آهنگ را پیدا کنید، این تمرین کاملاً مستقیم است، مقیاس اصلی معمولاً تنها چیزی است که باید بدانید.

نمودار وتر را بیاورید

اگرچه کمی کار می‌طلبد، اما یادگیری نواختن یک آهنگ کامل بدون استفاده از نمودار آکورد راهی عالی برای کنار هم قرار دادن تمام مهارت‌های آموزش گوش است. تمرین این کار را با آهنگ‌های ساده شروع کنید، بنابراین، چه جزو 40 آهنگ برتر باشید و چه نباشید، فهرست‌های پخش «موزیک ویدیوهای برتر براساس سبک» را در YouTube ببینید. این آهنگ ها اغلب بسیار ساده هستند، بنابراین مکانی عالی برای شروع این تمرین هستند.

از ویژگی سرعت در ویدیوی YouTube برای کاهش سرعت آهنگ استفاده کنید تا مطمئن شوید که تغییرات سریع را با دقت پخش می کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا