اخبار

رویدادهای جهانی مهم در سال 2021

The Met نام Sackler را از گالری های خود حذف کرد

در حالی که متأسفانه نمی‌توان بحران افیونی آمریکا را یک شبه پاک کرد، گالری‌های پیشرو حداقل به پاک کردن نام خانواده‌ای که به تشدید آن کمک کردند کمک می‌کنند. در سال‌های اخیر، بنیان‌گذاران Purdue Pharma، خانواده Sackler، برای نقش شرکت خود در همه‌گیری مواد افیونی با نظارت بیشتری مواجه شده‌اند، و موزه‌های برجسته‌ای که کمک‌های مالی Sacklers را پذیرفته‌اند، اکنون خود را از خانواده دور می‌کنند. خداحافظ و رهایی! در نیویورکر بیشتر بخوانید.

کاپیباراهای آرژانتینی زیستگاه خود را به زور بازپس گرفتند

مکان های ایده آلی را برای جوندگان در نظر بگیرید. در ماه اکتبر بود که کاپیباراس یک محله ی مرفه در نزدیکی بوئنوس آیرس را که زمانی قلمرو آنها بود، احیا کرد این مکان مجموعه ای از تخت های آراسته به گل و چمن زار های مرتب بود که در آنها غذا میخوردند. میتوان گفت این اقدام یک جنگ طبقاتی و نیز فعالیت های زیست محیطی و حرکت شجاعانه توسط بزرگترین جوندگان موجود در جهان بود. شما میتوانید مطالب بیشتر را در مجله Smithsonian بخوانید.

به رانندگان اوبر حقوق کارگری در بریتانیا اعطا شد

اقتصاد گیگ در فوریه امسال زمانی که تصمیم مهم دادگاه عالی بریتانیا، حقوق کارگران رانندگان اوبر را تثبیت کرد، رو به بهبود گذاشت. این حکم که رانندگان اوبر کارگر هستند و خوداشتغال نیستند، درها را برای حداقل دستمزد و حقوق تعطیلات باز کرد. جیمز فارار، دبیر کل اتحادیه اپ درایورها و پیک‌ها گفت: «این حکم اساساً نظم اقتصادی گیگ را تغییر می‌دهد و به استثمار گسترده کارگران با استفاده از حقه‌های الگوریتمی و قراردادی پایان می‌دهد». ادامه مطلب را در گاردین بخوانید.

یونایتد اولین هواپیمای مسافربری را با سوخت 100 درصدی به پرواز درآورد

در ماه دسامبر، 100 مسافری که از شیکاگو به واشنگتن دی سی پرواز کردند، اولین نفری در جهان بودند که این کار را با یک موتور با سوخت پایدار 100 درصد غیر نفتی ساخته شده از آب قند و ذرت (خوشمزه!) انجام دادند. گفته می شود این سوخت تا 75 درصد تمیزتر از سوخت های مبتنی بر نفت می سوزد، و در حالی که بحث هایی در مورد شستشوی سبز در اطراف این رویداد وجود دارد، با این وجود این یک لحظه حیاتی برای صنعت هوانوردی بود. در Business Insider بیشتر بخوانید.

اسکار متنوع ترین سال خود را داشت

وقتی صحبت از افراد مشهور به میان می‌آید، سال 2021 به طور پیش‌فرض از سال 2020 بالاتر بود – وقتی در خانه‌هایمان قفل بودیم، هیچ‌کس سعی نکرد برای ما آهنگ “Imagine” را بخواند. اما در جاهای دیگر نیز پیشرفت داشت، یعنی در اسکار، جایی که سال‌ها واکنش‌های منفی و افزایش شدید رای‌دهندگان در نهایت منجر به ترکیب متنوعی از نامزدها شد، از جمله اولین آمریکایی آسیایی آمریکایی که تا به حال نامزد بهترین بازیگر مرد شده است. وقتی مراسم (شخصا!) کلوئه ژائو اولین زن رنگین پوستی بود که برنده بهترین کارگردانی شد، در حالی که یو جونگ یون اولین بازیگر کره ای بود که برنده اسکار شد. ادامه مطلب را در Variety بخوانید.

فروش خودروهای الکتریکی برای اولین بار در اروپا از دیزل پیشی گرفت

در ماه آگوست، خودروهای برقی برای اولین بار از خودروهای دیزلی در اروپا پیشی گرفتند و در سال آینده، کارشناسان انتظار دارند که در مجموع خودروهای برقی بیشتری در بریتانیا به فروش برسند. اعتقاد بر این است که این افزایش به دلیل کاهش قیمت ها، طیف گسترده تر وسایل نقلیه، کمبود بنزین و افزایش تعداد نقاط شارژ موجود است. آیا این ممکن است پاسخی به کل آن «تغییر آب و هوا» باشد؟ نه، بدیهی است. اما، می دانید، شاید این یک شروع باشد؟ در نیوساینتیست بیشتر بخوانید.

همیشه داده شده از کانال سوئز آزاد شد

این موضوع بیانگر این بود که اوضاع در ابتدای امسال چقدر تلخ و بد بوده است، حادثه ای که به صورت گسترده در مورد آن صحبت و شوخی های فراوان شده بود، گرفتار شدن کشتی کانتینری در کانال سوئز به مدت شش روز بود.منظور من این است که شما چگونه این حادثه را در آینده برای نوه های خود تعریف میکنید؟ با این وجود ، ما یک دلیل برای برپا کردن جشن در آخر ماه مارس داشتیم، زمانی که کشتی آزاد شد (یا به بیان دیگر، زمانی که میم ها سرانجام به پایان رسیدند). در WIRED مطالب بیشتری را بخوانید.

انرژی های تجدیدپذیر یک سال رکورد داشت

وقتی نوبت به بحران آب و هوا می رسد، جهان به هر خبر خوبی که می تواند دریافت کند نیاز دارد. و در ماه دسامبر، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) فاش کرد که سال 2021 بزرگترین سال انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است، با وجود تقریباً 290 گیگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان  تعداد زیادی از توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی دوست‌داشتنی با وجود همه‌گیری و افزایش هزینه مواد خام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا