متفرقه

چرا فرانسوی یک زبان عاشقانه است و سایر حقایق در مورد زبان های مبتنی بر لاتین؟

زبان عاشقانه چیست؟

زبان‌های عاشقانه گروهی از زبان‌ها هستند که از اجداد زبان مشترکی که رومی‌ها در امپراتوری روم صحبت می‌کردند، به نام «لاتین مبتذل» ایجاد شده‌اند.

لاتین مبتذل به چه معناست؟

معمولاً وقتی کسی لاتین را ذکر می کند، به یکی از سه نوع مختلف لاتین اشاره می کند، 1) “لاتین مبتذل”، 2) لاتین کلاسیک، و 3) لاتین کلیسایی که به نام لاتین کلیسایی نیز شناخته می شود.

بیایید سریع از آنها عبور کنیم.

  1. لاتین مبتذل

مبتذل، از لاتین “Vulgus”، به معنای توهین آمیز یا ناپسند نیست. این کلمه لاتین برای “مردم عادی” است.

اکثریت مردم عادی در امپراتوری روم نمی‌توانستند بخوانند یا بنویسند و به لاتین غیررسمی یا لاتین خیابانی صحبت می‌کردند که ما اکنون از آن به عنوان لاتین مبتذل یاد می‌کنیم. افراد معمولی که به زبان لاتین مبتذل صحبت می کردند شامل فقرا، افراد برده، پرسنل نظامی، طبقه متوسط، افرادی با تحصیلات محدود، بازرگانان و حتی مقامات دولتی پایین تر بودند.

این لاتین غیررسمی یا مبتذل همان چیزی است که در نهایت در طول زمان به زبان های عاشقانه مختلف تبدیل شد.

2) لاتین کلاسیک

لاتین کلاسیک یا لاتین بالا، لاتین رسمی با مجموعه ای از قوانین دستوری سختگیرانه است که در نوشته های ادبی توسط رومی های تحصیل کرده و نخبه استفاده می شود.

این زبان لاتینی است که امروزه در مدارس تدریس می شود، معمولاً به صورت انتخابی. ما لاتین کلاسیک را همانطور که رومی‌های تحصیل‌کرده «فکر می‌کنیم» تلفظ می‌کنند، اما نمی‌توانیم مطمئن باشیم.

برخی از ادبیات معروف رومی که به زبان لاتین کلاسیک نوشته شده اند، شامل آثار سیسرو، اوید، سزار و ورجیل است.

3) لاتین کلیسایی

و سپس لاتین کلیسایی یا لاتین کلیسایی وجود دارد که هنوز زبان رسمی کلیسای رومی است. در کودکی، به یاد دارم که در مراسم کلیسایی در مونترال شرکت می کردم و بخشی از موعظه ها را که به این لاتین ترانه سراهای غنایی گفته می شد شنیدم.

لاتین کلیسایی شکلی از لاتین است که لاتین کلاسیک طبقه بالا را با لاتین مبتذل مردم عادی برای بحث در مورد تفکر مسیحی ترکیب می کند.

گرچه کشیشان کاتولیک رومی تحصیل کرده بودند، اما ما فکر می‌کنیم که موعظه‌هایی را به این ترکیب لاتین ایراد می‌کردند تا به توده‌ها، اعم از تحصیل‌کرده و غیر تحصیلکرده در امپراتوری روم دسترسی پیدا کنند.

چند زبان عاشقانه در جهان وجود دارد؟

با نزدیک به یک میلیارد زبان اول و دوم، خانواده زبان های عاشقانه یکی از بزرگترین خانواده ها در جهان است.

برخی از زبان شناسان بر این باورند که بیش از 44 زبان رومی صحبت می شود، با بیش از 900 میلیون گویشور بومی، عمدتا در اروپا، آمریکا و بخش هایی از آفریقا و کارائیب.

6 زبان عاشقانه که بیشتر صحبت می شود کدامند؟

با توجه به Ethnologue، شش زبان رومی که به طور گسترده صحبت می شود از نظر تعداد گویشوران بومی به شرح زیر است که هر کدام دارای میلیون ها زبان مادری هستند.

چرا لاتین لاتین نامیده می شود؟

بسیاری از زبان‌ها و مکان‌ها به نام مهاجران قبیله‌ای اولیه که به آن زبان صحبت می‌کردند، جغرافیای منطقه‌ای که ساکن شدند یا کمی از هر دو نامگذاری شده‌اند.

مثلا:

انگلستان (انگلیسی صحبت می کند): به نام قبیله ژرمنیک آنگلز. در زبان انگلیسی آنقدر قابل تشخیص نیست، اما در فرانسه، انگلستان Angleterre نامیده می شود که به معنای “سرزمین زوایا” است.

ایران (که اکنون ایران نامیده می‌شود) به فارسی صحبت می‌کند که بر اساس پارسا، مردمی هندواروپایی چادرنشین است.

فرانسه: (به فرانسوی صحبت کنید): به نام فرانک های ژرمنی که رومی ها را فتح کردند.

سیام: (در حال حاضر به نام تایلند تایلندی صحبت کنید) به نام گروه قومی “تای” از مردم منطقه دشت مرکزی. تای همچنین به معنای آزاد است که به تایلند معنای دوگانه “سرزمین آزاد” و “سرزمین مردم تایلند” می دهد. سیام از کلمه سانسکریت Śyāma گرفته شده است که با توجه به رنگ پوست مردم بومی به معنای تیره یا قهوه ای است.

نرماندی: مهاجمان وایکینگ اسکاندیناوی که در شمال فرانسه مستقر شدند در پادشاهی فرانک به عنوان نورتمن نامیده می شدند که به معنای “مرد شمال” است. نورتمن به عنوان نورمنوس لاتین شد و بعداً در فرانسه باستان به نورماند تبدیل شد. اصطلاحات نورمن و نرماندی را به وجود آورد.

لاتین ها (مردان دشت)

رومی‌ها «زبان لاتین» خود را lingua Latīna (به معنای واقعی کلمه «زبان لاتین») می‌نامیدند.

یک سوال رایج این است که اگر رومی ها نژاد خود را Romanus (رومی) می نامیدند، چرا زبان خود را مانند اسپانیا (اسپانیایی)، چین (چینی)، یا انگلیس (انگلیسی) به نام خود نامگذاری نکردند؟

پاسخ به آن آسان است.

زمانی که رم تأسیس شد، Lingua Latīna قبلاً توسط یک قبیله باستانی معروف به “لاتینی” (“لاتین ها”) تأسیس شده بود و به آن صحبت می شد. آنها به زبان لاتین باستانی یا قدیمی صحبت می کردند که جد لاتین و تمام زبان های عاشقانه است.

لاتین ها در منطقه لاتیوم ایتالیا، واقع در اطراف رودخانه تیبر پایین (قرن 10 قبل از میلاد) ساکن شدند. امروزه این منطقه لاتزیو نامیده می شود و رم بخشی از این منطقه است. برای سفر به این منطقه بهتر است به دنبال بلیط هواپیما باشید. منبع– بعد از اینکه با هواپیما به آن جا سفر کردید می توانید با قطار به شهر های دیگر سفر کنید. اینجا را بخوانید.

باور عمومی این است که لاتیوم، از (lātus)، کلمه لاتین قدیمی برای “گسترده” یا “گسترده” در اشاره به زمین های مسطح یا دشت های وسیع منطقه است. اگر این درست باشد، “لاتینی” می تواند به معنای “مردان دشت” باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا